Top 10 Instafamous Di Malaysia Khas Untuk Ibu Bapa

Instagram, Facebook, TikTok, dan YouTube merupakan antara sosial media  yang menjadi trend and sebati dengan gaya hidup sekarang. Mungkin pada awal kewujudan sosial media ini, anak-anak merupakan pengguna tegar.  Namun kini, ibu bapa, ahli politik, ahli perniagaan, doktor, selebriti dan sebagainya juga turut menggunakan medium-medium ini untuk berkomunikasi dan mencari mahupun berkongsi maklumat. 

Apakah dan Siapakah yang digelar Instafamous Malaysia?

Lebih menarik lagi apabila jika sebelum ini selebriti seperti penyanyi, pelakon, pengacara dan sebagainya merupakan ‘role model’, kini, Instafamous atau ‘social media influencers’ menjadi ikutan dan bualan orang ramai.  Instafamous ini yang pada awalnya tidak mempunyai ejen atau pengurus, memulakan kerjaya mereka sebagai ‘instafamous’ hanya dengan mendapatkan ‘followers’ di laman sosial mereka dek kerana ‘content’ menarik yang dikongsikan. 

Top 10 Instafamous Malaysia Untuk Ibu Bapa

Untuk perkongsian bersama Mama, ini merupakan Top Instafamous Malaysia yang menjadi bualan dan ikutan orang ramai. 


1. Dato’ Dr Sheikh Muszaphar Shukor

IG: https://www.instagram.com/drsheikhmuszaphar/ 
Dato’ Dr Sheikh Muszaphar merupakan Angkasawan Malaysia yang juga sangat popular sebagai salah seorang Instafamous lelaki di Malaysia kerana tips keibubapaan dan kekeluargaan yang sering dikongsikan.  Walaupun sibuk dengan kerjaya, beliau berjaya menunjukkan contoh sebagai seorang bapa dan suami, serta telah mengeluarkan sebuah buku keibubapaan yang bertajuk ‘My Way of Parenting’ sebagai panduan untuk menguruskan keluarga. 


2. Iman Abdul Rahim

IG: https://www.instagram.com/imanabdulrahim/ 


4. Asyalliee Ahmad

IG: https://www.instagram.com/asyalliee/ 


5. Dr Izzar Anwar

IG: https://www.instagram.com/izzar/ 


10. Dr Shazril Shaharuddin

IG: https://www.instagram.com/p/CI8DsYQlvH5/ 


Top Instafamous di Malaysia ini merupakan model, blogger, ‘baker’ doktor, dan sebagainya. Segala isi ‘content’ yang dikongsikan mereka sentiasa diikuti dan dinantikan oleh ibu bapa. 

Cara untuk Menjadi Instafamous Malaysia

Ini merupakan tips yang dikongsikan oleh ‘real influencers’ untuk menjadi Instafamous yang berjaya di Malaysia. 
  1. Gunakan gambar yang sebenar dan gambar diri sendiri. 
  2. Sentiasa kongsikan content yang berkaitan dengan anda.
  3. Pastikan profil anda sentiasa up-to-date dengan biografi yang baru. 
  4. Content yang sentiasa bersikap terbuka dan jujur untuk mengekalkan kepercayaan dan hubungan dengan ‘followers’. 
  5. Plan dan susun idea untuk ‘content’ anda agar lebih mudah untuk dikendalikan. 
Sekiranya Mama mempunyai ramai ‘followers’ dan ingin meningkatkan status Mama sebagai salah seorang Instafamous di Malaysia, daftarkan diri anda sebagai salah seorang ibuencer di ibuencer.com. Ibuencer.com merupakan satu influencer marketing platform untuk para ibu dan bapa yang boleh memberi impak yang positif kepada followers dan ibu bapa yang lain.